19.2.17

FÖRSTA NATTGÄSTEN


I flera veckor har Sampo förklarat och tjatat till oss att han vill ha sin dagiskompis övernatten hem till oss. Min första reaktion var att det nu var något påhitt, och jag tänkte att de  är för unga (5år) för sådant. Men eftersom jag märkte att detta skulle betyda mycket för Sampo, så ändrade jag mitt  tankesätt och litade på barnens och kompisens föräldrars omdömesförmåga. Jag bestämde att det var okej eftersom jag insåg att det värsta som skulle kunna hända var att kompisen fick ledsamt hem och  vi i det fallet skulle få fixa hem honom.

Kvällen och natten gick fint. Efter att pojkarna lekt och vi ätit fattiga riddare till kvällsmål lade jag tre madrasser på golvet i barnrummet och där fick pojkarna sova bredvid varandra. Vi förklarade till våra egna barn att det gällde att inte komma i mammas och pappas säng på natten när man har nattgäster och precis så gick det. 

Ibland är det bra att ta små risker för det är ju så roligt när det lyckas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!