7.12.16

KÖLDALLERGI


Jag har alltid varit en så kallad "vilukissa", men förra vintern märkte jag att min reaktion till köld inte längre är normal. Jag får nässelutslag på halsen, bröstet, armar och händer och mina fingrar blir stela och lederna sväller upp och värker när temperaturen sjunker. 


Jag var till läkaren och har inte reuma, jag är "bara överkänslig" mot köld. Jag kan vara ute, men måste klä på mig mycket för att klara av det. Om jag tar av mig handskarna för att t.ex. svara i telefonen, så förfryser mina fingrar genast så att de inte tinar upp och de känns stela hela dagen efter att de en gång blivit kalla.


Överkänslighet mot kyla innebär alltså att huden reagerar med nässelliknande utslag i varierande storlek när den blir nerkyld. Det kan yttra sig som att exempelvis kinderna eller händerna blir onaturligt röda och sväller upp efter att man har varit ute i kallt väder. Ett annat typiskt tecken på köldöverkänslighet är att huden kliar. Symtomen beror på att celler i huden frigör histamin när de utsätts för kyla. Ibland kan man även få eksem eller känna att huden bränner. Väldigt känsliga personer kan få nässelutslag av att duscha och svalget kan svälla upp av att dricka kalla drycker. 


Oftast är det svårt att säga varför man blir allergisk mot kyla, men köldallergi är vanligare hos personer som redan har exempelvis pälsdjurs- eller pollenallergi. Ibland blir man allergisk mot kyla efter en luftvägsinfektion. Köldallergi kan vara från några månader till flera år och går ofta över av sig själv. 



Jag hoppas naturligtvis för barnens del att vintern blir snörik, men för min egen del kunde jag skippa december-mars helt och hållet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!