5.10.16

SOM NY MED HUSHÅLLSFÄRG

Hushållsfärg, diy, färga, ylle, svart

Hushållsfärg, diy, färga, ylle,

Hushållsfärg, diy, färga, ylle,

Huj så kallt det plötsligt blivit där ute. Nu är det igen dags att gräva fram ylleplaggen ur skåpet. Har du ett par yllesockor, vantar eller en halsduk eller mössa som du gillar men skulle vilja byta färg på? Så var det för mig och halsduken jag skaffade förra vintern. Eftersom jag skaffade halsduken på en nätloppis dög färgen (beige/nude) men det var inte färgen jag skulle ha valt i butiken. 
Nu tack vare de kyliga vädren fick jag igen behov av att använda denna supervarma mohair halsduk och kom på idén att för första gången prova färga med hushållsfärg.

Ylle av olika slag kan du färga enligt följande anvisningar:

1. Blöt plagget/garnet i en skål med 1del ättika/ 3delar vatten. 
2. Värm vatten i en kastrull, vattnet skall vara hett men inte koka.
3. Tillsätt önskad hushållsfärg i kastrullen med det heta vattnet.
4. Vrid av plagget/garnet som legat i blöt och doppa ner det helt och hållet i kastrullen. 
5. Rör om med en pinne nu och då, för att vara säker på att färgen fastnar överallt.
6. Vrid av plattan och låt plagget/garnet ligga i kastrullen och svalna. 
7. Skölj och häng upp på tork.

Jag använde1,5 liter ättika och en liten flaska svart hushållsfärg  (båda kan köpas i matbutiken och färger finns att välja mellan). Jag färgade halsduken i en 5 liters kastrull  (resultatet är beroende av mängden vatten, plaggets ursprungliga färg och storlek och hur mycket färg du häller i kastrullen). Min halsduk såg nästan svart ut när den låg i kastrullen men det lossade en hel del färg när jag sköljde av den. I vissa instruktioner jag hittat sägs det att man ej skall skölja plagget, men jag valde att göra det. Jag rekommenderar dig att prova, det här var både billigt, spännande och roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!