14.10.16

NÄR ALLT STÄMMER



Det hände en konstig sak till mig för några månader sedan. Plötsligt insåg jag vad det var meningen att jag skulle sysselsätta mig med. Jag är socionom och magister i pedagogik till min utbildning och dessa utbildningar har format mig och mitt tankesätt, hjälpt mig oerhört i vardagen med ett specialbarn, men de har inte som sådana väckt någon större passion inom mig och jag har haft svårt att orientera mig i rätt riktning yrkesmässigt. Inget jobb som jag under min arbetslöshetstid har sökt har väckt känslan av fullträff med tanke på mina styrkor. Men sedan hände det, jag fick en idé som genast kändes rätt och som jag sedan gått och ruvat och funderat på. JAG VILL BLI BARNBOKSFÖRFATTARE. Jag vill skriva böcker ur specialbarns perspektiv, lyfta upp teman om olikhet och acceptans, bidra till att öka förståelsen och skapa nya förebilder.

Jag har alltid njutit av att skriva och de teman jag vill skriva om känns naturliga för mig i och med mina utbildningar och min livserfarenhet. Jag hade genast från början också tanken att det är jag själv som illusterar böckerna.  Jag har alltid varit visuell och känner att det skulle vara omöjligt för mig att ha någon annans bilder att kommunicera med min text. 

Jag har nu i några veckor tagit pennan i vacker hand och bara satt mig ner och övat. Jag har ingen fin utrustning och ritar och målar mina övningsbilder i ett litet häfte, men ni kan inte ens ana hur jag njutit. Jag fattar inte hur jag inte kommit på det tidigare, att uttrycka mig genom färg och bild. Eller egentligen tror jag det bottnar i ett skoltiders trauma av bildkonstlektioner där jag aldrig upplevde att jag lyckades. Nu när jag ritar och målar skiter jag i alla regler (jag vet ju inte ens vilka reglerna är), jag bara gör. Barnboksillustrationer känner jag att är just det rätta sättet för mig att få utlopp för min visualitet, kostnärlighet och en brinnande iver att skapa och påverka.

Jag vet att min idé har beställning eftersom jag i förrgår läste att det på bokmässan kommer att ordnas ett tillfälle för att uppmuntra att barn med funktionsnedsättningar i framtiden beaktas i högre grad vad gäller barnkulturens olika grenar. Fullträff! Gissa om jag är på väg!?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!