17.10.16

KOKOKIDI


Kokokidi, minun päivä, min dag, minun viikko, min vecka

Kokokidi, minun päivä, min dag, minun viikko, min vecka

Kokokidi, minun päivä, min dag, minun viikko, min vecka

Kokokidi, minun päivä, min dag, minun viikko, min vecka


Jag har märkt att våra pojkar helt åldersadekvat har svårt med abstrakta tidsbegrepp och tidsuppfattning. Rutiner och det att barnen på förhand kan gestalta och förutse det som skall hända minskar känslan av oro och stress och därför har jag länge velat skaffa bilder som stöd för muntlig kommunikation. 

När jag sedan stötte på det finska företaget KOKOKidi som tillverkar bl.a. bildkalendrar blev jag förtjust. Deras formspråk och illustrationer är enkla och tilltalande och de tjocka magneterna är så vackra att de gärna får vara framme på kylskåpsdörren hemma hos oss.

Min vecka bildkalendern innehåller veckodagarna på både finska och svenska och 18 mindre magneter. Min dag bildkalendern innehåller 20 större mageter.

Jag ville ha båda paketen eftersom jag tycker vi har nytta av att strukturera "morgon/kvällsprogrammet" här hemma, men också hur veckan ser ut d.v.s. vilken veckodag det är och för att klargöra om det är en dagisdag eller hemmadag, och t.ex. hur många dagisdagar det är kvar tills det blir nästa hemmadag.

De här kalendrarna är gjorda för alla barn och rekommenderas speciellt för 3-6 åringar. Om du vill beställa hem eller som gåva så får du i en veckas tid (tom 24.10.2016) -20% rabatt i nätbutiken med koden LINDUSIUS20 

Bekanta dig här: http://www.kokotai.fi/

Köp produkter med reakoden här: https://holvi.com/shop/Kokokidi/

-20% alennus KOKOKidin verkkokaupassa 24.10.2016 asti koodilla LINDUSIUS20 !


UPPLEVELSER EFTER ETT PAR VECKORS ANVÄNDNING




Kalendern har nu varit i aktiv användning på kylskåpet ett par veckor och absolut där för att stanna. Varje kväll sätter jag upp morgonschemat som pojkarna kan titta på när de vaknar och ordnar om aktiviteterna längs dagens lopp. Jag har dessutom tagit i användning ett par vanliga magneter för att visa dagen och för att övergången från en aktivitet till en annan skall bli mer konkret. Pojkarna tycker att det är roligt att se på schemat och de flyttar redan själva på bilderna om de till exempel först vill leka lite innan morgonmålet. 

Jag skulle gärna ha ännu fler bilder så jag skall önska "MIN VECKA EXTRA" till julklapp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!