6.4.16

MOT FÖRMODAN ALANYA

Alanya, Cleopatra beach

Alanya

Alanya, Riviera Hotel & Spa

Alanya

Alanya

Alanya, Kale

Alanya, Tivoli

Alanya, Cleopatra beach


Alanya

Alanya,Canyon, Waterfall

Alanya

Alanya, Cleopatra beach

Alanya, Canyon, Sapadere

Alanya, Green Body, Turkish bath towel

Alanya

Alanya

Alanya

Alanya

Alanya, Cleopatra Beach

Alanya

Alanya

Alanya

Alanya, Cleopatra Beach

Alanya

Alanya, Sandaletci, Asim Usta, Asim Hidiroglu, Handmade leather sandals,

Alanya

Alanya

Alanya

Turkiet har aldrig riktigt intresserat mig, förutom Istanbul, dit jag fortfarande gärna skulle åka en vacker dag. Jag vet att det finns mången annan som ställer sig lite kritisk vad gäller Turkiet, och just därför vill jag dela med mig en del av mina resebilder och erfarenheter efter en veckas charterresa till Alanya med familjen. 

När min mans vintersemester närmade sig för någon vecka sedan fick jag lust att kolla på resor, någonstans där det skulle vara varmt. Mycket fanns inte att välja mellan med vår budget, för det blir så himla dyrt när barnen också kostar. Vi hittade till sist ett bra erbjudande via inhemska Aurinkomatkat, som hade rejäl rabatt för barnen. Ingen av oss hade någonsin varit i Turkiet och detta skulle faktiskt också bli pojkarnas första utlandsresa med flyg.

Vi valde ett hotel som var lite dyrare, men som låg ett stenkast från Kleopatrastranden, och hade både morgonmål och middag inkluderade i priset. Riviera Hotel & Spa visade sig vara riktigt prima för våra ändamål. Till hotellet hörde både inne och utesimbassänger där barnen kunde plaska, det fanns ramper och hissar om man skulle ha behövt röra sig med kärra och restaurangens utbud var suveränt. Både vanlig och Turkisk bastu och ett Gym fanns tillgängliga och Spa-avdelningen erbjöd alla möjliga massager och annat för en extra avgift. Vi hade ett hotellrum med två sovrum, ett fräscht badrum och balkong. 

Flygresan tog dryga tre och en halv timme och den gick mot förväntningarna riktigt fint. Resan från Gazipaza flygfältet till hotellet tog under en timme och på den vägen såg vi  bananplantager, det vackra skimrande havet  och berglandskap. Så fort vi kom fram och fört sakerna till rummet gick vi ner till stranden som låg på västra sidan om kullen Kale. Stranden var nästan tom på folk, vattnet var turkost, vågorna var höga den dagen och utsikten var förstummande. Vi var sålda med ens. 

Turkarna älskar barn och pojkarna fick uppmärksamhet vart än vi gick. Lenni älskade alla katter, hundar, hönor och skölpaddor vi såg på gatorna. Djuren var tama och hade helt tydligt matats och behandlats väl. Min man såg delfiner hoppa vid stranden också en dag, de missade jag själv tyvärr. 

Temperaturen under vår resa var som finsk sommar som bäst. Havet var omkring 20-grader och luften som varmast 25-grader. Kvällarna var ljumna och lekparkerna väl belysta. En dag gjorde vi en liten utfärd upp till bergen, till Sapadere kanjonen, där naturen var underbart vacker, vattnet kristallklart och där vi också såg otaliga fina vattenfall. En eftermiddag var vi på lokalt Tivoli som låg helt i andra ändan av Kleopatrastranden. 

Det var mycket lugnt överlag och ganska få turister ännu i början av april. Vi tyckte det var perfekt, för på stranden där vi var mest varje dag, hittade vi alltid en skön lugn plats att vara på, i restaurangerna fanns det gott om plats och stämningen var säkert annars också ganska långt från vad det kan tänkas vara under högsäsongen på sommaren. 

Naturen var vacker, blommorna blommade och doftade, fåglarna sjöng, tuppen gal om morgnarna, appelsinträden växte vid vägarna och kaktusarna vilda i naturen, just passligt exotiskt och ändå så enkelt. Det gick lätt att få lite lokalstämning genom att bara gå några gator uppåt, eller genom att gå upp till Kale kullen där utsikten var fantastisk och husen mycket sympatiska.

Det mesta jag såg i butikerna intresserade mig inte eftersom det var kopior av märkeskläder och så kändes prutningskulturen också ganska främmande, men det är nog det som gäller i de allra flesta affärerna. Några guldkorn bland butikerna var en mattaffär Karaoglu Halicilik,  en butik som sålde naturkosmetik och Turkiska handdukar Green Body och en skoaffär där lädersandaler tillverkades Sandaletci Asim Usta.

Vi rörde oss på ett ganska litet område på grund av ett par tre- och femåriga ben, men det vi såg och upplevde gillade vi. Vi började alla äta mjölksyrebakterier redan innan resan, och jag och min man avslutade varje dag med att hälla i oss 2cl Underberg. Jag kan varmt, med den erfarenhet jag själv hade av resan, rekommendera Alanya i april som destination för barnfamiljer. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!