29.4.16

FÖRBANNADE NYA STOLAR




Jag tyckte det var dags att bli av med barnstolarna kring matbordet när jag hittade de här gamla fina wienerstolarna i min farmors systers källare. Sampo (min äldre) fick världens värsta raivare och skrek som ett djur och ville kasta ut stolarna och ha den gamla tillbaka. När han skrikit och härjat färdigt förklarade jag att det här nya stolarna är för stora duktiga pojkar, att jag visste att han var en sådan, och efter det var det "okej" och han sade att han tyckte om sin nya stol. Sampo kommer ju ihåg ALLT, fäster sig vid föremål och kan fråga efter babyleksaker från år tillbaka. Förändringar är aldrig lätta, helst skall allt alltid vara likadant när det gäller Sampo. Jag respekterar hans känslor och tar dem på allvar. Jag vet att det kändes förjävligt för honom med de nya stolarna. Han fick skrika, härja och vara ledsen, det är okej. Jag var mycket stolt när han gav med sig, att han kunde acceptera att verkligheten är föränderlig och att han är tvungen att anpassa sig till nya saker, lära sig att gilla den nya stolen lika mycket som den gamla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!