6.1.16

GRYTBRÖD

Grytbröd, pataleipä


Grytbröd, Pataleipä





Jag tror att det är första gången jag publicerar en matgrej här i bloggen. Orsaken är enkel, jag är inte något vidare inspirerad av matlagning. Kaisu från Muutama hetki bloggen hade för en tid sedan lagat bröd i samma gryta som vi också har här hemma, och hon sade att det var lätt, och det såg så gott ut att jag var tvungen att prova.

Igår kväll smällde jag ihop ingredienserna i en skål och idag vid halva dagen kavlade jag upp ärmarna och stekte brödet. Och gott blev det. Jag följde inte Kaisus recept till punkt och pricka, så jag skriver mitt eget här under. Du kan själv variera receptet med t.ex. olika mjöl- och fröslag och jag kan tänka mig att oliver eller soltorkade tomater skulle sitta perfekt i degen de också.

INGREDIENSER


5dl ekovetemjöl
2dl ekorågmjöl
1,5 tsk salt
0,5 tsk torrjäst
lite sesamfrön
4dl varmt vatten

GÖR SÅ HÄR


Blanda ingredienserna i den ordning de står. Täck skålen med kelmu och låt stå i rumsvärme över natten (8-24h). 

Sätt ugnen på 225-grader och forma degen till en boll på mjöligt underlag (OBS! det behövs ganska rikligt med mjöl för att det skall lyckas). Låt degen vänta under kelmu medan du värmer den toma ungnsgrytan i ugnen i en halv timme. Sedan gräddar du brödet i grytan, i nedre delen av ugnen, under lock i en halv timme och vidare femton minuter utan lock.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!