22.9.15

EN TOM, LÄNGTANDE FAMN

Tyhjä Syli, Kaisu Jouppi

Bild: Kaisu Jouppi ur boken Tyhjä Syli

2011-2012 väntade jag mitt andra barn. En dag fick jag ett samtal av min vän som berättade att vår gemensamma bekanta, som också var gravid, hade fött en flicka, en perfekt liten flicka som hade dött i livmodern dagen innan. Hon var nu en mamma, men utan det barn hon födde.

Ett par månader senare hamnade jag själv in på sjukhus, mitt  barn var i fara att födas för tidigt, för tidigt för att säkert klara sig. 

Det var tunga tider på många olika sätt för mig själv, jag fick knappt röra på mig på tre månader. Det som fick mig att orka, det jag gång på gång tänkte på var min bekanta som i stället för dopet var tvungen att närvara sitt eget barns begravning. De egna svårigheterna fick perspektiv.

Jag har ingen aning om hur de kvinnor som är tvungna att genomgå intrauterin fosterdöd (fi: kohtukuolema) känner sig. Jag försöker inte ens förstå. Jag vet att jag inte kan. Det jag däremot kan, är vara tacksam. Tacksam för min egen del. Tacksam för att Kaisu Jouppi givit ett ansikte och en röst åt dessa kvinnor. 

Boken Tyhjä Syli är ett mästerverk. Boken riktar sig ingalunda enbart till personer som själva blivit berörda av det behandlade fenomenet. Det är en visuellt otroligt vacker och läsvärd bok för envar.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!