10.8.15

PROJEKTET "VÅRA NYA SOVRUM"

Ferm Living, Grid wallpaper, tapet, rutig tapet,

Siden gardin, linne lakan, fine little day gran, futon säng

Ferm Living, Grid wallpaper, tapet, rutig tapet,

Ferm Living, Grid wallpaper, tapet, rutig tapet, Componibili, Kartell

Ferm Living, Native wallpaper, tapet, indian tapet,



Ferm Living, Native wallpaper, tapet, indian tapet, nud lamp

Ferm Living, Native wallpaper, tapet, indian tapet,

Ferm Living, Native wallpaper, tapet, indian tapet,


Ferm Living, Native wallpaper, tapet, indian tapet,

Barnrum

Lundia Classic


Lundia Classic

Som sagt bytte vi sovrum där hemma och i morse han jag knäppa några bilder av hur de ser ut innan vi åkte iväg till Emsalö. Vårt rum ser mer natur/gräddvitt ut på bilderna än det gör i verkligheten tack vare morgonsolen, däremot ser fönstret helt lika skitit ut på bilden som det är i verkligheten (sorry).

Det kanske inte låter som mycket, men nog var det en hel del jobb bakom bytet. Tanken har funnits sedan vi flyttat in, men eftersom Lenni ännu var beibi och sov i spjälsäng bredvid vår säng så tog vi det större sovrummet. Nu när pojkarna redan leker med tågbanor och annat så kändes det mindre sovrummet trångt för lekarna och därför har vi också alltid haft leksaker runt hela lägenheten. Samtidigt kände vi vuxna att vi hade helt onödigt mycket utrymme i sovrummet, så det var egentligen bara frågan om när vi tar i tu med projektet. Under den senaste månaden har jag funderat, tittat på tapeter, ändrat mig hundra gånger, funderat att jag inte orkar o.s.v. tills jag bara tryckte på beställ vid Ferm Livings tapeter.

Jag valde den rutiga "grid" tapeten till vårt sovrum eftersom jag kom till den slutsatsen att endast en mycket enkel och ljus tapet skulle fungera i det lilla utrymmet. Till pojkarnas rum valde jag "native" med små indianhyddor och pilar för att jag både gillade den vid första ögonkastet och tyckte att den kunde fungera längst utan att jag eller pojkarna tröttnar på den.

Till båda rummen tapetserade jag som tidigare endast en vägg. Innan den nya tapeten kunde komma upp måste den gamla tas ner. De båda gamla tapeterna var non-woven men de betedde sig helt olika när jag tog ner dem. Tapeten som fanns i vårt sovrum lossade i två lager, men lämnade väggen oskadad. Tapeten som var i pojkarnas sovrum lossade i ett lager, men tog med sig stora ytor målfärg så det var större bottenjobb med den väggen trots att ytan var mindre.

Jag började med projektet genast på morgonen, utan någon erfarenhet, och var ungefär vid tvåtiden (inga lunchpauser) färdig med de gamla tapeterna. Tapetseringen tog sedan på ett ungefär ett par timmar per vägg och någon gång vid tiotiden var sakerna också flyttade. Jag hade mätt och funderat platserna för sakerna redan tidigare. Klädskåpen lämnade vi till en annan dag, så helt på en dag gick inte bytet, men nästan.

Som ni ser på bilderna är vårt sovrum litet. I möbelväg finns en säng ett bord med lite förvaringsutrymme och en pall. En liten krukväxt hänger i taket och på väggarna finns en tavla, en spegel, en lampa, en förvaringskorg och en "torso". Kläderna har vi i klädrummet som finns i samband med sovrummet. Men, det är allt vi behöver. Vi sover, stiger upp, klär på oss och that´s it.

I pojkarnas rum finns en byrå med leksaksförvaring, ett par stolar, några tavlor, Lundiahyllan, och sängarna. Det blev mycket golvyta kvar att leka på vilket ju var hela idén, och fast vi nu inte har hunnit vara där hemma så värst mycket ännu efter förändringen så märkte vi genast att pojkarna nu stannar kvar i rummet och leker eller bläddrar i böcker mycket oftare nu än tidigare. So far so good.

Nu är det ganska skönt att bara ta det lugnt på lande när projektet där hemma är slutfört, ja och roligare att återvända hem förstås också sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!