4.6.15

BRILLOR

oxydo, oxydo eyewear, oxydo society


oxydo, oxydo eyewear, oxydo society

oxydo, oxydo eyewear, oxydo society

De av er som följer mig på Instagram @Lindusius vet redan att jag igår fick brillor!
För ett par veckor sedan tog jag steget och gick på synkontroll och visste nog att domen skulle vara någon slags glasögon, eftersom jag sett dubbelt hela mitt liv och varit tvungen att stänga vänster öga i fall jag velat fokusera blicken. Det blev sk. moniteho med någon slags prisma och antistress linser. Satans dyra kan jag berätta att sådana linser är!

När jag gick för att prova bågar så var jag helt säker på att jag skulle välja någon slags svarta lite runda saker. Som tur var hade jag en super optiker som föreslog allt möjligt annat också och jag själv provade utan fördomar. När jag kommit fram till typ åtta par som jag gillade påpekade optikern att de ju alla var helt samma modell. Det hade jag själv inte alls lagt märke till, det bara blev den här modellen jag gillade. Så var det bara att börja jämföra bågarna sinsemellan, den s.k. uteslutningsmetoden, och i finalen hade jag ett par svart/genomskinliga Ray Bans och dessa Oxydos LJUSRÖDA (kan ni fatta). Det som sedan gjorde att det blev dessa, som jag aldrig i livet skulle ha trott att jag skulle välja, var att de mörka bågarna "tog bort" av mina egna mörka ögon, medan jag tycker att dessa ljusa bågar framhäver mina drag utan att vara för pliisuga.

Det här är alltså brillor som det är meningen att jag skall ha på mig hela tiden. Eftersom övre och nedre delen av linsen har olika funktion tar det en stund att lära sig använda dem, och just nu känns det lite som att vara i fyllan när jag promenerar med glasögonen på i t.ex. trappor. 

Men, fina är de och jag känner mig färdig för glasögonsidentiteten vid trettiofem år, speciellt då jag ju inte är tvungen att ha på dem för att se, de bara förbättrar min syn. Helt lika färdig är jag inte för mormoridentiteten jag blev tilldelad av ett dagisbarn då jag hämtade pojkarna från dagis idag. Pojken ropade glatt då han såg mig i korridoren:
-Sampo din momi kom!

2 kommentarer:

Tack för din kommentar!