8.5.15

DEN ÄLDRE POJKEN




På fredagar har min äldre son muskare. Idag han vi leka en stund i solen innan timmen. En fyraårig är redan ganska stor, och samtidigt ganska liten. Mycket frustration och glädje hör till varje dag, både för honom och mig. De bästa stunderna med barnen har jag när jag är ensam med någondera och kan ge all min uppmärksamhet och beundran åt ett håll. 

Sampo har sedan har var ett år gammal varit storebror och vill kanske just därför ofta vara mammas lilla beibis. Samtidigt har han en tydlig roll som storebror och njuter av att visa lillebror Lenni exempel, för att inte tala om att bestämma. Det kommer att bli bra när Lenni om en dryg vecka börjar i samma dagisgrupp som Sampo. Jag har väntat på dagen då Lenni börjar ganska länge redan eftersom Sampo hela hösten och våren sörjt det att han förs till dagis medan lillebror stannar hemma. Vi har varje morgon samma diskussioner och raseriutbrott här hemma, och det har inte alls varit lätt att lämna Sampo på dagisgården när han framför mina ögon förvandlas till en annan. Samtidigt så har jag inte haft något val. Jag har lyckligtvis kunnat flexa ganska mycket i och med studierna och Sampo har haft korta dagar och långa veckoslut. Men som sagt så torde dagisangsten lätta inom kort om jag känner mitt barn rätt. Dessutom skall det alltså också börja en assistent i höst så Sampo kommer äntligen också att få den extra hjälp han behöver. 

Som jag sagt tidigare så är Sampo speciell på många plan men det mest utmärkande för honom skulle jag säga att är att han är så ljuvlig, så älskvärd och genuin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!