29.1.15

MIN MAKE-UP STEG FÖR STEG

Finnlayson, Chanel Vitalumiere

Jag har tidigare berättat här i bloggen att jag lägger på make-up varje dag, och nu och då har jag också presenterat produkter jag tyckt bra om. Men här kommer nu mitt ansikte från början till slut, och en riklig mängd produkter som jag inte kan annat än rekommendera till andra med samma sorts och färgs hy som jag.

Face make-up, Clinicue, Weleda, No7, Chanel, Jurlique

Bilderna blev inte de bästa så vi nöjer oss med de minst förfärliga. Det var faktiskt ganska svårt att fota via spegeln på ett vettigt sätt, och inte lyckades jag tydligen nu heller. Men it is what it is. Vet inte vad det heller beror på att jag har så röda öron på bilderna, måste vara menopausen som närmar sig.

Så här ser det ut efter att jag tvättat ansiktet. Hyn är oftast ganska rödflammig och ojämn till färgen. Jag älskar ju också att klämma alla möjliga obefintliga nippor och min hy diggar det verkligen inte. Min hy är alltså sorten "rör den och du ser det".

No make-up

BOTTEN

På bilden nedan har hyn genast lugnat ner sig lite efter applicering av Weledas-White Mallow kräm och No7-Primer.

Base before makeup, primer

BB kräm av Clinique lägger jag på så här i vintertider. Och visst blir det jämnt och fint.

Clinique BB

Det andra lite mer täckande och för mig nya alternativet är Chanels-Vitalumiere som är i löspuderform men förvandlas till "vätska" på hyn.  Jurliques-Rose Silk Finishing Powder är ett härligt lätt och osynligt puder som jag sedan motverkar glansen med till sist.

Chanel Vitalumiere

FÄRG


Clinique nude shades

Rouger har jag i olika färger, men den jag har på bilden nedan är Chanels-Camelia Rose som är en härlig gammalrosa nyans som passar bra till den vita vinterhyn. Ögonbryn och lite linjer under nedre fransarna fixar jag med Cliniques-Black Diamond penna. Ögonskugga  lägger jag på nu och då, bruna nyanser går ju bra att använda också till ögonbrynen. Från Cliniques-Wear Everywhere Nudes palett hittar jag alla färger jag gillar. På bilden nedan har jag en riktigt ljus nyans under ögonbrynet och skuggat med en mörkbrun nyans i ögonvrån. Min mascara är alltid Cliniques High impact curling mascara, som hålls i väder och vind.


Clinique mascara

Och så var det färdigt. 

Chanel make-up

Lyckans ost, Lindusius, Make-up, Kosmetik,

TEKNIK

Kräm, Primer och BB smetar jag i ansiktet med fingrarna, löspuder och ögonskugga med pensel. Jag är verkligen inte någon make-up expert och anser mig faktiskt vara ganska dålig på det, jag kan till exempel inte göra linjer på ögonlocket. Men det viktigaste enligt mig är att bottnet dvs hyn ser fräsch ut. Jag har hittat de produkter och nyanser som passar just min lite åldrade, rödflammiga och  torra hy. Målet för mig när jag mejkar är att mejken inte märks.

På en dag då jag skall ut och vistas bland människor är den ovanstående make-up rutinen giltig. Det gäller både till vardag och fest. Ibland är jag på läppstiftshumör och ibland inte, om jag är det så är jag inte rädd för riktigt röda eller mörka nyanser, då är det "more is more" som lyder. Om jag bara är hemma med barnen så tar jag det lite lugnare med botten och ögonskugga, annars samma. I vilkendera fallet som helst tar det inte mer än fem minuter för mig att fixa ansiktet i skick en vanlig dag.

Hoppas detta var till någon nytta eller glädje. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!