13.10.14

KVALITET

Redken, Heat styling, Clinique, mascara, Jurlique, silk finishing powder, puder

Urtekram, Klippoteket, H&M, Billig kosmetik, Bra produkter

plattång, suoristusrauta


På finska finns ordspråket: "köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa", och jag instämmer delvis. Personligen gör jag nog ofta billiga fynd, men när det kommer till vissa saker så har jag märkt att det inte lönar sig att pruta.

De tre produkterna på översta bilden är sådana som jag köper trots att det finns billigare varianter. Orsaken till att jag gör det är för att de billigare varianterna helt enkelt är dåliga.

Jag använder ganska sällan plattång, men gör jag det så ser jag alltid till att skydda håret med en produkt av hög kvalitet. Redkens Heat Styling spray har jag själv tyckt bra om. Skillnaden dessa värmeskyddande hårprodukter emellan är enorm och det inverkar på slutresultatet. Med billiga produkter blir håret "smutsigt", stelt och trassligt. Hela idén försvinner med andra ord och det blir att lägga fast håret istället för att ha det löst.

Två andra produkter jag inte går med på att byta är min Clinique mascara och mitt Jurlique puder. Mascaran tål simning, tårar, regn och snö och pudret är helt osynligt och fuktgivande så det sitter bra året om. Under de tjugo år jag använt kosmetik har jag hunnit prova på mycket, så dessa två produkter är vetenskapligt valida.

Jag brukar beställa kosmetik från nätet för det blir mycket billigare. Som exempel så sparar jag 10€ om jag köper min mascara eller puder från nätet i stället för från Stocka eller Sokos. Så när man köper kvalitetsprodukter skall man inte låta sig luras av att de skulle ha ett standard pris, priserna varierar mycket. Jag skulle säga att det lönar sig att samtidigt gå in i ett par olika nätbutiker och klicka in de produkter man behöver och sedan köpa från den korg som blev billigare. 
Obs, kolla alltid att nätbutiken finns i Finland eller åtminstone inom EU, annars kan tullavgifterna lyfta priset avsevärt.

Alla mina kosmetikprodukter är ingalunda s.k. lyxprodukter. Jag använder t.ex. Klippotekets torrshampo, Urtekrams bodylotion och H&M:s mattläppstift, eftersom de visat sig vara mycket prisvärda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!