23.10.14

JULKLAPPAR


Other Stories, Month of Sundays, Presents, Gåvor, Julklappar

H&M kashmir, julklappar, Premium quality

Mum´s, Saana&Olli carpeti, Saana&Olli matta, K.O.I. strumpor

Nuuk kälke, Nuuk slade, Mums´kofta, Mum´s cardigan, Maija Louekari, yllebyxor, woolpants

Två månader till jul. För att undvika eller i alla fall minska på stressen tänkte jag berätta mina tankar  och tips gällande julklappar.

Det viktigaste är att tänka innan man gör något annat! Det blir ingenting om man rusar i väg till butikerna utan att ha en klar vision. Jag rekommenderar också varmt att göra uppköp på nätet! På de olika julmarknaderna kan man göra fina inhemska konst- och handarbetsfynd.

Varifrån kommer då stressen? Jag tror att det handlar om att vi ofta lämnar det till sista minuten och de flesta har så att säga allt nödvändigt. Det är därför det gäller att tänka. Det är ingen vits att köpa något bara för att köpa, det är ju helt vansinnigt! Köp kvalitet inte kvantitet!

Det lönar sig redan nu att tänka också på de egna behoven. Finns det eventuellt något lite dyrare, någon lite större grej som många släktingar kunde köpa tillsammans till dina barn  i stället för att alla köper olika saker. Jag tror  barnen också uppskattar gåvan mer om det i stället för tio presenter får ett eller två paket.

Jag skulle säga att ganska enkla saker är de som uppskattas. Om du köper så köp sådant som blir användt. En kiva handtvål och kräm till exempel uppskattas och används säkert av många kvinnliga mottagare. Ett inramat foto av barnen till mor eller farföräldrar är också en ganska säker träff.

Om ni  tycker som vi att det svåraste är att hitta på presenter till kumpanen, då skulle jag råda er att skaffa något tillsammans, något ni annars också tänkt att ni skulle behöva. Om inget sådant finns är ju ett presentkort till en restaurang, konsert eller kryssning också en ypperlig lösning.

Så har vi ju då kvar de där artighetspresenterna (tex till dagispersonal). Det är ju svårt att köpa något till någon man inte känner, men till exempel en burk med ingredienser till M&M kex tycker jag är en god idé jag stötte på (läs mer via länken nedan).

Bilderna jag valt ovan avspeglar saker jag själv tycker kunde fungera bra som presenter, men som sagt lönar det sig att fundera vilket behovet hos mottagaren är och också om man kan slå ihop sig med andra för att skaffa något tillsammans.

Kashmirmössa och halsduk H&M / Kräm / Tvål / Väska Month of Sundays / Matta Mum´s / Strumpor K.O.I. / Cookie burk DIY / Kälke Nuuk / Kofta Mum´s / Yllebyxor Minimagpiekids

3 kommentarer:

  1. Onnistuin ilm. hävittämään kommenttini. No, uudestaan. - Jag är en julmänniska, som funderar nogrannt till vem jag skall skicka julkort, blommor, till vem och vad jag skall köpa julklapp. Jag är mycket minimalist med köpandet/skickandet. - Dina tips var bra - bara handbalm osv skulle ha varit BodyShops - tiedäthän tuotteet ilman eläinkokeita.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag flaggar för ekologiska produkter, denna gång blev det inte så Med tvålen och krämen pga visuella skäl.

      Radera
    2. "& Other Stories’ parent company is H&M. H&M’s animal testing policy: All of our cosmetic products are made without animal testing."

      Radera

Tack för din kommentar!