8.10.14

IHOP

Vi har varit ihop i dryga fem år min man och jag. Vi har två barn som redan är tre och ett halvt och två och ett halvt år. Helt sjukt, jag vet. Men vi har ändå hunnit vara med om mycket. Vissa saker gör vi dock ännu för första gången tillsammans, som exempelvis castingen vi deltog på förra veckan. Jag har ensam castat tidigare men det var första gången jag gjorde det tillsammans med någon, och det var första gången för min man någonsin.  Hans spontana reaktion var:
-Nej, aldrig, kan du inte ta med någon annan? (Helt förväntat). Men jag vände honom ganska snabbt och slutresultatet var att han tyckte det var en rolig upplevelse. Vid castingen var vi tvungna att fundera på varandras goda och dåliga sidor och blicka tillbaka på minnen från vårt förhållande. Sådant håller man ju sällan på med till vardags, så jag tycker att det var ett ganska lärorikt tillfälle.

                                       
Det sägs att kläder är ett medel att uttrycka sin identitet med. Det sägs att mode är det du köper, och stil är det du gör med det.

HON

Premium quality, monki skirt, striped skirt, monki, checked blouse, silk top, randig kjol, rutig blus, Gretchen top, Mia skirt, premium collection HM





Mollie jacket, Monki jacket, monkistyle, monki coat, monki jacka, kashmir mössa, kashmir duk, monki parka, monki vinterjacka, HM premium quality collection




Jag har på sistone strävat till att göra klädgarderoben så enkel att allt passar med allt, och att det finns så lite kläder som möjligt som behöver en rätt fiilis för att användas.  Under den gångna hösten har jag gjort mig av med mycket igen och det känns skönt. Med slantarna jag fått har jag sedan inhandlat några sådana plagg i stället som jag tror att kommer att fungera länge.

Till dessa plagg hör en svart sidentopp som går att ha som sådan eller under vad som helst. Siden är ju det ultimata lyxmaterialet och gör att man känner sig lite mer uppklädd. Det är säkert klart utan att jag säger det, men min son tyckte sidentoppen också fungerade utmärkt som näsduk. En grafisk skjorta och en lite åttiotalsinspirerad lång väck kjol  har jag också hittat i höst  och jag tycker man bra kan blanda ruta och rand. För det mesta är mina kläder enfärgade, ganska normcore, men några plagg med mönster uppiggar urvalet.

En medelvarm cityvinterjacka var jag i stort behov av eftersom min föregående (av min syster ärvda) jacka sade upp kontraktet. En mössa och halsduk i mjukaste kashmir hör också till de anskaffningar jag inte tror att jag kommer att ångra. Jag vill rekommendera H&M:s Premium Quality produkter som jag förälskat mig i. Det handlar i stora drag om icke syntetiska material och enkla, klassiska plagg. Mina mest använda skor är utan vidare mina Dr Martens som jag skaffade begagnade redan för en tid sedan.

Jag har själv aldrig analyserat min egen stil, eller strävat till att hålla mig inom ramen för någon viss strömning, men jag har hört sägas av någon som känt mig  länge att min stil är klassisk men ändå personlig. Må så vara.

Länkar till kollagebilderna: Halsduk-Mössa-Topp- Blus-Kjol-Jacka-Skor

HAN




I jämlikhetens namn förnyas min mans garderob också nu och då, mest på mitt initiativ. Han tycker dock nog om att gå i butiker med mig och har själv bra smak. Jag har bara flera idéer och en klarare vision så jag hjälper honom att hitta de plagg han skall prova och så bestämmer han själv.

I hans klädskåp finns också en strävan till klassiska, enkla plagg med någon liten twist. Han är mera intresserad av "streetstyle/skatestyle" kläder än jag, men han är ju också dryga fem år yngre. Färre print-klädesplagg har förekommit i hans klädskåp för varje år vi har varit tillsammans.

Min personliga favorit av hans jackor är  en  svart linnejacka som han ser lite bohem ut i, och nu hittade vi en lite samma stils yllejacka till hösten. Liknande läderkängor som på bilden fyndade vi åt honom från Dinskos rea, och äntligen hittade vi också en enkel, manlig, rymlig men ändå lite tuff ryggsäck åt honom. Vilken tur att han blir bra på bild för jag kan berätta att jag inte hade många knäpp på mig att ta fotona av honom som finns ovan.

Länkar till kollagebilderna: Ryggsäck-Jacka-Skor

VI

Vi är väldigt olika min man och jag. Den ena av oss är lugn och den andra impulsiv, ni får gissa vem som är vad. Men vi börjar nog snart passa ihop, i alla fall till det yttre. Likadana blir vi aldrig, och bra så. Vi kompletterar varandra.

Till castingen vi deltog på valde vi båda mycket neutrala kläder: jeans och t-skjorta. Vi hade inte kommit överens om någon gemensam klädkod, det bara blev så. Kanske var det någon undermedveten strävan till att framhäva personligheten genom andra medel, inte vet jag.

Väntetiden (som var nästan en vecka) på beslutet kändes ganska påfrestande eftersom det kändes som om vi lagt ut något ganska personligt genom att berätta för kameran om varandra och oss. Det kändes som om det att inte bli vald skulle innebära att vi som par var ointressant, eller kanske snarare att vi inte i så fall hade lyckats med att kommunicera utåt de vi själva upplevde. Samtidigt kändes det påfrestande att tänka sig tanken att bli vald, för då förväntades ju något av oss. Inte är vi ju speciella på något vis, vad hade vi egentligen att komma med?

Det blev nu ändå så att vi blev valda och det känns ju bra, nu måste vi alltså prestera, men roligt tror jag att det blir. Övningar har vi imorgon och själva filmningarna kommer att vara i Tammerfors i slutet av månaden. Det är riktigt friskt och välkommet att ibland ta sig utanför sin bekvämlighetszon.

Det är alltid svårt, ja till och med omöjligt skulle jag säga att ställa sig utanför sig själv, att försöka betrakta det egna med yttre ögon. Jag vet att jag ser mig själv på ett helt annat sätt än du, i ett helt annat ljus. Det handlar säkert, i alla fall till en del, om det jag vet om mig själv och det du vet eller inte vet om mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!