28.10.14

FINLANDSSVENSK


Monki, Monkistyle, Kelly Biker Coat, Woolcoat, Silkleatherscarf, Bllack Noir, Bllack Noir dk
Monki, Monkistyle, Kelly Biker Coat, Woolcoat, Silkleatherscarf, Bllack Noir, Bllack Noir dk


Monki, Monkistyle, Kelly Biker Coat, Woolcoat, Silkleatherscarf, Bllack Noir, Bllack Noir dk

Jag är finlandssvensk vad än det må betyda. Ibland känner jag mig som en katt bland hermelinerna på grund av att jag är tvåspråkig, men det gör mig inte mindre finlandssvensk eller finsk för den delen heller. Jag är inte en svenskspråkig finländare utan kan utan svårigheter gå för en finne om jag så vill. 

Förra veckan, när vi var på väg till filmningarna i Tammerfors var det en kvinna i minibussen i sätet framför mig som högljutt uttalade sig om Vasa och Vasabor. Hon hade varit på roadtrip och blev helt till sig när någon hon frågade vägen av sade att hon/han inte talar finska (ni vet den där "nyt ollaan Suomessa perkele" attityden). På hemvägen ringde jag ett samtal till min syster på svenska och då märkte jag att hon rykte till. När jag var yngre fick man som finlandsvensk vara rädd, så är det inte längre, men nog finns det fördomar fortfarande. 

Min identitet är inte på något vis kopplad till att jag är finlandssvensk. Svenka är ett språk som jag lärt mig som barn och behärskar. Svenska är mitt modersmål enligt krysset i rutan på mitt födelsebevis. Svenska är det språk jag talar med min pappa, mina syskon, mina barn och en del vänner. Svenska är det språk jag studerat och studerar på. Svenska är det språk jag drömmer på och som jag i skrift bättre kan uttrycka mig själv med. Finska hör lika mycket till min vardag som svenskan. Finska talar jag med min mamma och den delen av släkten. Finska talar jag med min man och vid alla vardagliga ärenden. 

Att någon tycker att jag eller någon annan skulle vara annorlunda för att vi kan svenska, kan jag inte begripa. Jag har lika mycket eller lite Sisu och tycker lika mycket eller lite om salmiak som alla andra finnar.

Yllebikerjakka: Monki
Sidenläderscarf Bllack Noir

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!