21.9.14

BÖLE

Lehdokki, Leikkipuisto, Pasila, Leikkipuisto Lehdokki, Böle, Lekpark


Böle lokstall, Pasilan veturitallit, Pasilan ratapiha

Pasila, Böle

Veturitallin kirppis, Lokstallens loppis

Marimekko pussukka, Artek valaisin

graffiti, taulu, tavla

Böle har ju kanske inte det bästa ryktet och själv måste jag säga att det är ett ganska okänt område för mig. Det sorgliga är ju att där en gång fanns ett stort trähusområde som bara revs ned utan omtanke undan våningshusen. I det gamla Böle bodde min mormor och det var där min mamma och hennes bröder föddes och växte upp under tidiga år. 

Till min glädje märkte jag då vi åkte till Tammerfors på vårvintern att stationen hade fått en riktigt ordentlig facelift. Vad jag har förstått så är det meningen att Böle skall växa kraftigt, med nya bostäder och säkert kommer också mer butiker och service. För tillfället finns där ju inte riktigt något centrum, ja annat än Mässcentrum. 

Idag hoppade vi på cyklarna och körde till en park som jag lagt märke till när jag cyklade hem från Habitare. Lekparken Lehdokki som var en verkligt positiv överraskning ligger precis vid Backasgatan, helt nära simhallen. Därifrån cyklade vi sedan vidare mot de gamla lokstallen där det nuförtiden är loppis på söndagar och gick förstås först lite omkring på tågskenorna och kollade på gamla tågvagnar. Jag var överraskad hur lummigt och grönt det var där vi cyklade längs sandvägar som går i samma riktning med Industrigatan. Böle är alltså också annat än betong.  Lokstallets loppis är ganska litet, men just rätt storlek när man har barnen med sig. Huset och utrymmet är fint och jag kan tänka mig att det fungerar som festlokal också. Det finns ett café i samband med lopptorget där man man kan belöna barnen och sig själv med färsk bulle.

Förvaringspåsen var dagens fynd och den hittade genast både plats och funktion i köket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!