13.6.14

HONEY



Hunajointi, karvanpoisto, Eko Ego, ekologinen, honungsemulsion, hårborttagning, honung, honey


Långa kjolar har varit en hit på senaste tiden p.g.a. att jag låtit kroppshåren växa. Många gånger har jag förbannat mig över mina romani-rötter som innebär mörk, kraftig hårväxt och samtidigt har jag en känslig hy som inte alls tycker om hyvlar och håren är ju tillbaka på en dag. Många gånger har jag funderat på vax, men aldrig kommit längre än till tankenivån, dels på grund av att det sett ut att ta  så förjävligt ont.

Jag tog dock steget för en dryg vecka sedan och frågade på Facebook om erfarenheter. Det verkade på basis av svaren att de som provat på vaxing eller sugaring nog rekommenderade det men ont skulle det ta. Av en slump råkade jag sedan samtidigt läsa om honungsemulsioneringar (hunajointi) och bestämde mig ganska snabbt för att boka en tid till Eko Ego.

Jag flyttade min först inbokade tid med fyra dagar eftersom mina hår började se så vidriga ut redan efter en vecka. Jag psykade mig själv med att jag ju fött barn utan smärtlingdring, värre kunde ju inte depileringen vara, eller....?

Ett par engångstrosor skulle jag klä mig i och sedan var det bara att ligga medan kosmetologen började riva i armhålorna, bikinilinjen och till sist benen. Det var en bra ordningsföljd. I armhålorna knep det en aning, men bikinilinjen och benen var ju ingenting. Där låg jag och pratade om livets allvar medan håren lossade.

Helt prima resultat uppnås sällan på första gången eftersom håren växer olika snabbt och en del bara inte lossar för de är för korta. Meningen är att förnya behandlingen med några veckors mellanrum, det är alltså en process. Slutresultatet borde vara att hårväxten minskar och så slipper man ju hyvla sig själv varannan dag.

Jag nyppade själv bort de hår som blivit kvar med pinset. Benen är som ni ser nu första dagen lite rödflammiga, men det hör till. Armhålorna och bikinilinjen däremot flammade inte alls upp hos mig, men kan säkert göra det också.  Det lönar sig alltså att ta behandlingen några dagar innan någon viktig tillställning. Hyn känns underbar, helt slet och mjuk. Mellan behandlingarna skall jag torrborsta kroppen innan dusch och använda en emulsion som borde motverka både hårväxten och det att håren växer inåt.

Fråga om det är något ni undrar över.

Definitivt hooked on honey!!

Lyhyesti:

Ihan turhaan arastelin ammattilaisen tekemää karvanpoistoa. Tämä tyttö heitti sheiverit nurkkaan reiluksi viikoksi ja pamautti Helsingin ainoaan hunajointia tekevään ihanaan, jo entuudestaan tuttuun ja hyväksi havaittuun Eko Egoon. Voin suositella hunajointia lämpimästi. Oma karvojenpoisto oli paljon kivuttomampaa kuin kasvojenpuhdistus. Nyt iho on kuin silkkiä.

Kysykää vapaasti jos jokin mietityttää.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!