13.5.14

FERMOB




Fermob, Bistro, Granit, Serax, Monki

Fermob, Bistro, Granit, Serax, Monki


Fermob, Bistro, Serax,

Fermob, Bistro, Granit, Serax, Monki

Fermob, Bistro, Granit, Serax, Monki

Fermob, Bistro, Monki

Nu är väntan äntligen fullbordad och jag tycker det blev superfräscht på balkongen. 

Det var en gång en ensam svart metallstol som på åttiotalet stod i vår tambur under trådtelefonen. Den svarta stolen tog jag med mig när jag flyttade hemifrån för femton år sedan och det var den som inspirerade mig att beställa nya möbler till balkongen från Frankrike. Fermobs Bistro serie har funnits sedan slutet av 1800-talet då kioskföretagare gärna använde dessa hopfällbara och tåliga möbler för att undvika terassavgifter. Modellen är precis den samma idag och det tycker jag är charmigt. Jag gillar den luftiga enkla och förnuftiga designen. 

Jag flyttade som sagt hängmattan och blomhyllorna till soliga sidan av balkongen för att kunna ha det nya matbordet på den svalare sidan. Jag beställde ett rektangulärt bord och två stolar. En 40-årig stol hade jag ju från tidigare och Ikeas PS-bänk tyckte jag passade utmärkt mot väggen. Det var inget fel på det möblemang vi tidigare hade men jag tyckte bara aldrig det passade här så det fick ett nytt hem annanstans. Stenarna på parasollets fot målade jag med vitt och de lurviga sittunderlagen fixade jag av en väst jag köpt på loppis men som var för kreisi för att användas. Nu väntar vi bara på varmare väder mina blommor och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!