16.4.14

AVSLAG


Vädret i går var lika dramatiskt som stämningen. Jag fick ett samtal av specialbarnträdgårdsläraren. Jag fick veta att vår ansökan om assistent trots daghemmets, psykologens och specialbarnträdgårdslärarens rekommendationer avslagits. Jag lyssnade. Det var frågan om pengar. Vi erbjöds en plats i specialgrupp i Munksnäs dit min treåriga son skulle skickas med taxiskjuts. Jag tackade nej. Specialbrnträdgårdsläraren förstod.

Jag trodde ju att kampen redan var över, då alla parter tydligt såg hjälpbehovet. Men den började först nu. Nu visste nog inte beslutsfattarna vem de har emot sig. Här finns en människa! Här finns en människa som känner. Här finns en människa som inte vill se sitt barn lida. Här finns en människa som tror på att rättvisan vinner. Här finns en människa som vet att detta beslut inte kommer att spara pengar, tvärtom. Jag tackar verkligen inte och tar verkligen inte emot. Jag gör mitt allt tills mina begränsade krafter tar slut. Orättvisa tål jag inte.


Ett citat från min sons favoritlåt:

"Kaunis.
Syllissäni vielä aamulla
sä olet kaunis,
tukka sekaisin ja kalpeana
olet kaunis.
Joka hetki edellistä 
olet vielä kauniimpi." 
-Vesa-Matti Loiri/Tuomittuna kulkemaan 2013 (Kiiskinen, Koskinen, Kilpeläinen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!