13.2.14

SPEGLING

Håller andra på som jag det vet jag inte, men för mig är inredning en helt vardaglig, alldaglig sak. Det var för ett år sedan vi fick veta att vi skulle få ett hem i huset som vunnit priset för årets betongkonstruktion, det blommiga Gaudihuset som vi redan 2011 i hemlighet längtade till. 

Balkongen i vårt hem är paradiset för den som älskar råa betongytor och jag räknar mig till dessa. En del kommentarer har jag hört av andra om att de avskyr balkongens utseende, att det ser ut som om man lämnat dem på hälft, men jag håller inte alls med. Jag tycker de gråa, kalla stora ytorna är underbara och inspirerande. Vi har ganska få saker på balkongen (några stålhyllor, ett par gamla fönsterkarmar och två speglar på väggarna, en näverkista och matbordet och stolarna som är en kombination av trä och metall) och ändå tycker jag stämningen är mysig. På sommaren kommer det litet beige tyg med i form av parasoll och hängmatta samt den roliga Bloomingville-mattan jag hittade i Tammerfors men that´s it. Jag vill hålla balkongen simpel för jag tycker ju den är snygg som den är.






De stora linjerna och möblerna i vårt nya hem var ganska snabbt uttänkta för det mesta hade vi ju färdigt, men de små detaljerna filar jag hela tiden på. Det betyder inte att jag konstant köper nytt, utan att de existerande grejerna byter plats eller kommer fram ur förråd och skåp. Kollagen på väggarna ändras med jämna mellanrum, eller så lägger jag plötsligt märke till något jag inte tänkt på tidigare o.s.v. Om en sak flyttar så blir det ofta en kedjereaktion och jag kan riktigt gärna ordna en hylla i en timme tills det ser ut som jag vill. 





Jag älskar känslan av att få någon ny idé och hela processen av att få idéen förverkligad. Vissa idéer och visioner mognar länge medan andra är lättare att ta i tu med här och nu. Jag blir inte frustrerad om någon idé är kortlivad, d.v.s. jag kommer på något ännu bättre, eftersom jag tycker om att hemmet lever. Inspiration suger jag i mig överallt ifrån. Min man frågar jag alltid åsikt av.

Kanske speglar min inredningsstil mitt övriga liv på något vis. Just nu skulle jag nämligen gärna snurra klockan ganska häftigt framåt. Kanske människor som är helt fullt nöjda med sin tillvaro slutar inreda? De som har det förfärligt inreder knappast? Jag ligger väl där mitt emellan och inget tyder på att inredande i mitt fall slutar.

Lyhyesti: Niin tässä siis vaan mietin että ehkä tämä ikuinen sisustaminen kertoo jotain syvällisempää olemassaolostani. Itse ajattelen ja toivon elämää jatkumona ja niin kotikin on elävä ja muuttuva.

5 kommentarer:

  1. Alla har förhoppningsvis något de inspireras av (varje dag)! För min egen del är det inte inredning, även om jag tycker om att titta i tidningar, på nätet och gå i härliga butiker. För mig vill det bara inte bli till att förverkliga någonting hemma. Jag inspireras instället av mat! Jag lagar mat varje dag, ibland två gånger och så lite mellanmål därtill. Och jag tycker om att läsa recept och prova på nya maträtter. Ibland önskar jag att jag skulle få mer gjort i inredningsväg (speciellt då det faktiskt är ngt som är helt på hälft) men jag har nu accepterat att jag tydligen inte är tillräckligt inspirerad/intresserad. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Matlagning... hups, vad är det? :-D

      Radera
    2. ;) alla kan ju inte inspireras av samma saker!

      Radera
  2. Och ni har det dessutom jättefint som det är!!

    SvaraRadera

Tack för din kommentar!