18.12.13

MASALA

Varje dag händer det förfärliga saker som vi får läsa om i tidningar. Speciellt hemska är de nyheter som behandlar barn som farit illa och om barnen dessutom råkar vara i samma ålder som mina egna, då får jag inte ro.

Masala-pojken har jag gått omkring och funderat på. Jag har sovit dåligt och får inte bort bilden av det huttrande, gråtande, nakna, blåslagna, tvååriga barnet hur jag än försöker. Jag har själv aldrig behövt vara rädd sådär påriktigt. 

Jag har aldrig blivit utsatt för ens hot om våld, för att inte tala om att jag någonsin skulle ha blivit lämnad ensam i mörker och kyla. 

Jag ser och hör honom hur jag än gör. Jag skulle vilja plocka upp den lilla kroppen i min famn, stryka håret och kunna lova att inget illa någonsin mer kommer att hända. Det värsta är ju att det skulle vara en lögn.

Idag får pojken komma hem till sin mamma och det står att han är fullt återhämtad. Låt mig få tvivla stort, men hoppas på det bästa. 

Masala-pojken. Jag är så ledsen att du blev utsatt för något sådant inget barn skulle behöva uppleva. Jag önskar dig verkligen innerligt allt gott i ditt fortsatta liv. Jag hoppas att denna förfärliga incident eventuellt tjänade till någon nytta för dig. Att din situation nu är tryggad för all framtid.

2 kommentarer:

  1. Efter att jag fått barn klarar jag inte längre av sådana här nyheter. Förra årets case med 8-åriga Erika blev bara för mycket, kändes som att jag inte klarar av att hantera det. Jag är för nyfiken för att inte läsa om de här hemska historierna, men samtidigt blir jag och analyserar och reflekterar, ser skenarion framför mig och mår illa. Tänker just på mitt egna barn och hur lång från verkligheten det känns fastän det ju i princip, av en orsak eller annan, kan hända vem som helst.

    Man vill ju skydda alla barn från onda människor och på något sätt nå dem och låta dem veta, på riktigt, att de duger som de är och att de är fina. Tyvärr är världen bara alltför rå för att alla barn ska få en fin barndom men det känns samtidigt som att jag kan åtminstone försöka se till att ens mitt och de barns vars framtid jag kan påverka har det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orättvisan är svår att stå ut med.

      Radera

Tack för din kommentar!