1.12.13

HIMMELI



Himmeli




Himmeli






Himmeli är ett gammalt finskt hantverk där man binder ihop halmstrån med tråd till geometriska figurer. Himmeli ordet är härlett från svenskans himmel och en förklaring till deras ursprung är att dessa halmkronor förr i tiden gjordes för att efterlikna de pompösa ljuskronorna i kyrkan.

För att jag tycker att himmelin har en så fin historia ville jag absolut skaffa en äkta finsk, halm himmeli. Man hittar idag himmelin som är gjorda av sugrör, koppar, plast o.s.v. men det är ju inte riktigt samma sak. Jag tycker traditionellt och modernt i detta fall passar utmärkt ihop. Jag gillar hur den lätta halmkronan rör sig och snurrar när jag går förbi. Denna skönhet passar utmärkt med tanke på julen men kommer att hänga kvar hos oss åtminstone till midsommar.

Men, nu är det officiellt inte långt till jul för idag fick vi öppna första luckan.



Lyhyesti: 
Tässä hyvä esimerrki perinteisen ja modernin kättelystä. Hakaniemen kauppahallin Elokaunokista hommattu himmeli kruunaa myös nuorekkaan kodin sisustuksen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!