13.5.13

EGOISM

Tack gode gud för kaffe och choko och andra mammor som man kan byta blickar och tankar med.

Åkte idag spåra med barnen, för de tycker det är roligt. För mamma är det allt annat än roligt när människor med våld försöker tränga sig förbi ens vagn fast de helt tydligt ser att det är omöjligt. Var tvungen idag att rätta till både en gammal dam och en medelålders kvinna. De här människorna tycker att DE har rätt att åka spårvagn, men det har inte vi som har barnvagn. Kvinnan idag undrade hur man skall rymmas förbi om man är överviktig. Jag frågade henne om hon tyckte att vi i stället för den överviktiga fantasimänniskan borde bli på hållplatsen och påpekade att det fanns andra utgångar i spårvagnen än den ena enda möjliga då man åker med vagn. Huh, huh..

Folk tycks faktiskt inte i allmänhet begripa att de är så jävla egoistiska. Det är tillräckligt svårt som det är att försöka klara av vardagen med småbarn. Igår till exempel blev en ganska skit dag, eftersom min man tyckte att det var en fin idé att sticka på restaurang på vår gemensamma lediga dag och morsdag, medan jag absolut tycker att vi borde vara hemma tillsammans. Ingen kompromiss hittades.

Det skall städas och bykas hemma då min man är ledig, sådant hinner jag inte med de andra dagarna, så jag hade ju ingen intention eller möjlighet att åka och sitta på restaurang hela kvällen. När jag tidigare skrev att jag inte bryr mig om dessa högtider menade jag inte att jag gärna sitter ensam hemma i stället!
Nå joo ni vet...

Men som sagt är jag så taksam att jag inte är ensam i världen med dessa tankar, utan att andra mammor känner likadant. Den dagen kommer väl aldrig då de som inte har småbarn fattar/kommer ihåg hur det är, att de kunde ta hänsyn till oss och ordna det så att också vi någon gång kunde ha det lätt och trevligt.

Måste alltså klargöra att min man tog med barnen och stack och åt med sin mor, for inte till baren :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!